FROM THE STUDY TO THE TEACHING OF GRAMMAR IN THE WORKS OF MÁRIO PERINI (1986 [1985]; 2003 [1985]; 2016)

Authors

Keywords:

Grammar. Teaching. Mario Perini.

Abstract

The teaching of grammar is intrinsically linked to the teaching of language. This article derives from the central chapter of a master's dissertation, inserted in the research of a linguistic studies group in Pará. The objective was to analyze the grammatical works of Mário A. Perini: Towards a new grammar of Portuguese (Para uma nova gramática do português, 1986 [1985]), Descriptive grammar of Portuguese (Gramática descritiva do português, 2003 [1995]), and Descriptive grammar of Brazilian Portuguese (Gramática descritiva do Português Brasileiro, 2016). To guide the analysis, this research answers four guiding questions: What is grammar?; What is teaching grammar?; Why teach grammar?; and How to teach grammar? These questions also direct the subproject that analyzes grammars written by Brazilian linguists, which is part of the macro project “Language, grammar, variation and teaching.” In Perini's conception, grammar is a scientific discipline; the teaching of grammar aims to help students think about language from the perspective of knowledge acquisition; grammar should be taught and studied as part of students' scientific education; and, the teaching of grammar, as a useful subject for the formation of students, should be conducted realistically to promote intellectual development. Facing the challenges of teaching in the classroom and aiming to foster a new perspective on the teaching of Portuguese language and grammar, the research concludes that Perini proposes a significant reformulation in grammatical studies and language teaching, emphasizing methods that meet the contemporary challenges of teaching practice.

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Author Biographies

Cleilma Sousa Rodrigues Riker, Secretaria de Estado de Educação do Pará

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). Especialista em Planejamento e Gestão do Desenvolvimento Regional pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Graduada em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará (UFPA) e em Teologia pela Faculdade Teológica Batista Equatorial (FATEBE). Com experiência em educação nas áreas de Gestão e Secretariado Escolar; Docência na Educação Infantil, no Ensino Fundamental, Médio e Superior, atuando tanto na unidocência como nas áreas de Língua Portuguesa, com ênfase em Linguística, Teologia e Missões (no ensino superior) e nas áreas de artes, literatura, redação, ensino religioso e língua estrangeira (inglês e espanhol), na educação básica. Além de atuar nas áreas de tutoria em EaD e na Coordenação de Curso Pré-Vestibular e de Pólo Educacional em EaD pela Eadcon/Unitns e como secretária executiva junto à Coordenação do Programa Nacional de Formação de Professores da Educação Básica - PARFOR/UFOPA e na Diretoria pedagógica do Projeto Lumière da Universidade Federal de Uberlândia (UFU) e atua como membro e pesquisadora do Grupo de Pesquisas em Estudos Linguísticos do Oeste do Pará (GELOPA/UFOPA) e como professora de Língua Portuguesa, na rede estadual de ensino no Pará (Seduc) e como professora de inglês na rede particular

Ediene Pena Ferreira, Universidade Federal do Oeste do Pará

PhD in Linguistics. Full Professor at the Institute of Educational Sciences of the Federal University of Western Pará, Pro-Rector of Culture, Community and Extension-Procce and Coordinator of Gelopa/Ufopa.

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Published

2024-12-23

How to Cite

RIKER, C. S. R.; PENA FERREIRA, E. FROM THE STUDY TO THE TEACHING OF GRAMMAR IN THE WORKS OF MÁRIO PERINI (1986 [1985]; 2003 [1985]; 2016). Revista Exitus, [S. l.], v. 14, n. 1, p. e024069, 2024. DOI: 10.24065/re.v14i1.2783. Disponível em: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/2783. Acesso em: 13 dec. 2025.

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Artigos