A VIEW ON INCLUSION IN A MUNICIPAL SCHOOL OF RESENDE-RJ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24065/rsi.v1i1.2552

Keywords:

Special education, Inclusion, Integration

Abstract

This research aims to describe the pedagogical practices related to inclusion in the Resende municipal school in order to know how it happens, what the professionals who work in the place think and how to overcome the challenges encountered. This theme arises from professional experiences which can be observed that even though there is a mediator alongside the student with special needs, inclusion did not occur as it should. Based on descriptive qualitative bibliographic research, this monograph will address the theme with the description of the responses of professionals working in the school. It can be concluded from this work that the number of inclusion students attended was not so increasing due to an increase of the resource rooms in the other schools of the network, thus distributing the specialized professionals and adequate environments for the specialized educational attendance in Resende city. - RJ.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Catharine Tavares Nogueira, Prefeitura Municipal de Resende-RJ

Especialista em Educação Especial. Prefeitura Municipal de Resende, Resende-RJ, Brasil.

Marcos Antonio Fidelis Soares, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)/CEDERJ/UAB

Mestrado Profissional em Ciências Gerenciais - Área: Gestão da Educação. Professor aposentado das Faculdades Dom Bosco/Resende RJ. Tutor Presencial do Curso EaD Pedagogia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)/CEDERJ/UAB.

Maria Cristina Tavares de Moraes Danelon, Associação Educacional Dom Bosco (UniDomBosco)

Pós Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Educação, Cultura e Comunicação (PPGECC) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) / Faculdade de Educação da Baixada Fluminense (FEBF). Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora Titular Associação Educacional Dom Bosco (UniDomBosco) – RJ.  Diretora de Inclusão  na Secretaria Municipal de Educação de Resende – RJ.

References

BOAVENTURA, Roberta Silva et al. A gestão escolar na perspectiva da inclusão. 2008. 122 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Educação, Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2008. Disponível em: http://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/bitstream/tede/760/1/dissertacao%20Roberta.pdf. Acesso em: 8 ago. 2019.

Instituto NISSAN entrega escola à comunidade de Resende. Disponível em: http://www.institutonissan.org.br/instituto-nissan-entrega-escola-a-comunidade-de-resende/. Acesso em: 16 ago. 2019

DE MEDEIROS ROSA, Chaiane; LOPES, Nataliza Francisca Mezzari; CARBELLO, Sandra Regina Cassol. Expansão, democratização e a qualidade da educação básica no Brasil. Poíesis Pedagógica, v. 13, n. 1, p. 162-179, 2015

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

G1. 'Brasil tem escola do século XIX’, afirma especialista em educação. Disponível em: http://g1.globo.com/globo-news/noticia/2012/11/brasil-tem-escola-do-seculo-xix-afirma-especialista-em-educacao.html. Acesso em 08 ago. 2019

GLAT, Rosana; PLETSCH, Márcia Denise; DE SOUZA FONTES, Rejane. Educação inclusiva & educação especial: propostas que se complementam no contexto da escola aberta à diversidade. Educação, v. 32, n. 2, p. 343-355, 2007.

KARAGIANNIS, A.; STAINBACK, W.; STAINBACK, S. Fundamentos do ensino inclusivo. In: STAINBACK, W.; STAINBACK, S. (Org.). Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999. p. 21-34

MANTOAN, Maria Tereza Eglér. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer. São Paulo: Moderna, 2007.

MENDES, Enicéia Gonçalves. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 33, p. 387-405, 2006.

MERGEN, Edimara Veridiana Dries. A gestão escolar frente ao processo de inclusão. 2013. 47 p. Curso de pós-graduação a distância especialização lato-sensu em gestão educacional. (Monografia de Especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul.

MOUSINHO R. et al. Mediação escolar e inclusão: revisão, dicas e reflexões. Rev. Psicopedagogia. v. 27, n. 82, p. 92-108, 2010.

SILVA, Márcia Altina Bonfá da et al. A atuação de uma equipe multiprofissional no apoio à educação inclusiva. 2016. 184p. Programa de pós-graduação em educação especial. (MESTRADO EM EDUCAÇÃO ESPECIAL) - Universidade Federal De São Carlos, São Paulo, 2016.

TENENTE, Luiza. Total de alunos com deficiência em escolas comuns cresce 6 vezes em 10 anos. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/total-de-alunos-especiais-em-escolas-comuns-cresce-6-vezes-em-10-anos.ghtml. Acesso em: 08 ago. 2019

TEZANI, Thaís Cristina Rodrigues. A relação entre gestão escolar e educação inclusiva: o que dizem os documentos oficiais? Revista on line de Política e Gestão Educacional, n. 6, 2009.

Published

2023-12-05

How to Cite

Nogueira, C. T. ., Soares, M. A. F. ., & Danelon, M. C. T. de M. . (2023). A VIEW ON INCLUSION IN A MUNICIPAL SCHOOL OF RESENDE-RJ. Revista Saber Incluir, 1(1). https://doi.org/10.24065/rsi.v1i1.2552