DISTANCE EDUCATION FOR STUDENTS WITH LEARNING DISORDERS: gaps and contributions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24065/rsi.v2i1.2571

Keywords:

Distance Education, Psychology, Learning Disorders

Abstract

The objective of this article is to discuss Distance Education for students with learning disabilities. The discussion is supported by the concepts of cyberculture and virtual learning community and their implications for human development; in legislation on Distance Education (EaD) and studies that point to EaD as a teaching tool for students with disabilities and identify the characteristics of people with learning disorders, guiding educational practices for this audience. A survey of Brazilian research was carried out, through the Google Scholar platform, corresponding to the period from 2007 to 2020, which intertwines Distance Learning, Psychology and Learning Disorders. We used, as selection criteria for this search, the following keywords applied together: “Distance Education”, “Psychology” and “Learning Disorders”. The intention is, subsequently, to prepare a manual that covers the construction of the contents of curricular components in the area of Science in virtual - and inclusive - learning environments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kesley Vieira Ramos dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro

Mestra em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)/Faculdade de Formação de Professores (FFP). Técnica em Assuntos Educacionais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BRASÍLIA. Agência Senado. Glossário Legislativo. Senado Federal, 2023. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/glossario-legislativo/sistema-s. Acesso em: mar. 2023.

BRASÍLIA. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017 – Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2017a.

BRASÍLIA. Lei nº 8.213, de 24 de julho de 1991 – Dispõe sobre os Planos e Benefícios da Previdência Social e dá outras providências. Brasília: Casa Civil, 1991.

BRASÍLIA. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015 - Lei brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Presidência da República, 2015.

BRASÍLIA. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. SEE-MEC, 2008.

BRONFENBRENNER, U. A ecologia do desenvolvimento humano: Experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artmed, 1996.

COLL, C.; BUSTOS, A.; ENGEL, A. As comunidades virtuais de aprendizagem. Em: Coll, C.; Monereo, C. (Eds.), Psicologia da educação virtual: Aprender e ensinar com as tecnologias da informação e comunicação (pp. 268-286). Porto Alegre: Artmed, 2010.

FERES, G. G. A pós-graduação em Ensino de Ciências no Brasil: uma leitura a partir da teoria de Bourdieu (Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista, Bauru, São Paulo). Repositório Institucional UNESP (2010). Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/102050. Acesso em 2023.

LAJOLO, M. EaD: Mais de 1,5 milhão estuda a distância no Brasil. Jun. 2018. Disponível em: https://veja.abril.com.br/educacao/ead-15-milhao-de-pessoas-estuda-a-distancia-no-brasil/. Acesso em: jul. 2022.

LÉVY, P. Cibercultura. (3ª ed.). (C.I. Costa, Trad.). São Paulo: 34, 2011.

MARTINS, I. S.; PEREIRA, G. R. O Ensino de Ciências para Crianças com Transtorno do Espectro Autista sob a Perspectiva Histórico-Cultural. Revista Ciências & Ideias, vol 12, n. 1 – jan/abril 2021. DOI: 10.22047/2176-1477/2021.v12i1.1301. Acesso em: abr. 2023.

NARDI, R. Memórias do Ensino de Ciências no Brasil: a constituição da área segundo pesquisadores brasileiros, origens e avanços da pós-graduação. Revista IMEA-UNILA, v. 2, n.2, p. 13-46, 2014. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/IMEAUNILA/article/view/341/295. Acesso em: abr. 2023.

PEREIRA, G. R; MELLO, A. R. G.; PIMENTEL, G. B.; LANGE, S. R. M., ALVES, G. H. V. S. Educação científica para crianças com transtorno do espectro autista durante a pandemia da COVID-19. Actio - Docência em Ciências, v. 8. n. 1, 2023. DOI: 10.3895/actio.v8n1.15440

REZENDE, F. A. Educação Especial e EaD. Em: LITTO, F.M.; FORMIGA, M. Educação a Distância - o estado da arte. São Paulo: Pearson education do Brasil, 2009.

ROSSETTI-FERREIRA, M.C.; AMORIM, K.S.; SILVA, A.P.S. Uma perspectiva teórico-metodológica para análise do desenvolvimento humano e do processo de investigação. Psicologia: Reflexão e Crítica, 13(2), 281-293, 2000.

RYAN, R. M.; DECI, E. L. Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, vol. 25, n. 1, pp. 54-67, 2000. DOI: https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020.

SANTOS, M.; MAIA, P.; JUSTI, R. Um modelo de ciências para fundamentar a introdução de aspectos de natureza da ciência em contextos de ensino e para analisar tais contextos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 20, p.581–616, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/19938/19437. Acesso em: mar. 2023

SANTOS, E. P., GUBERT, A. L., PEREIRA, C. F. Transtorno Específico da Aprendizagem com Prejuízo na Leitura, a Dislexia. Santa Catarina, 2020. Trabalho de Conclusão de Curso. Instituto Federal de Santa Catarina - Campus Xanxerê, 2020.

SCORSOLINI-COMIN, F. Psicologia do Desenvolvimento, Educação a Distância e as Tecnologias Digitais da Informação e da Comunicação. Psico, Porto Alegre, PUCRS, v. 44, n. 3, pp. 352-361, jul./set. 2013.

SOARES, L. R. Assessoramento Estudantil na EaD: Por Meio da ABP e Gamificação: Questionando a Ausência de Orientação Educacional Ativa no Ensino Superior. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 2, e388, 2020.

SPERRY, A. The Association Among Executive Functioning, Self-Efficacy and ADHD with Attitudes Towards Online Learning, Honors Theses, no. 2449, 2021. DOI: https://digitalworks.union.edu/theses/2449

WALLON, H. Evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2010. 208 p.

ZIMMERMAN, B. J. Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American educational research journal, vol. 45, n. 1, pp. 166-183, 2008. DOI: https://doi.org/10.3102%2F0002831207312909.

Published

2024-02-29

How to Cite

Santos, K. V. R. dos . (2024). DISTANCE EDUCATION FOR STUDENTS WITH LEARNING DISORDERS: gaps and contributions. Revista Saber Incluir, 2(1). https://doi.org/10.24065/rsi.v2i1.2571