SCIENCE IN SPECIAL EDUCATION: TRANSFORMATIVE CITIZEN RESEARCH, ACCESSIBILITY AND HUMAN DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24065/rsi.v2i1.2588

Keywords:

Accessibility, Special Education, Transformative citizen research, Collaborative research

Abstract

This article aims to discuss the trajectory of the Special Education and Educational Inclusion Observatory Research Group as a shared and collective training space, based on three guidelines: accessibility as a Human Right; human development from a historical-cultural perspective; and scientific and technological dissemination in the area and teaching modality of Special Education. To this end, a dialog with data from part of the research and local actions produced over the 15 years of the group’s existence is carried out, in different instances, from the perspective of the inclusion policy. The text provides: a brief history of the research group, the conditions and possibilities of investigation; accessibility and its dimensions as a Human Right; and human development from a historical-cultural perspective. In the final considerations, it is addressed the transformative citizen science linked to scientific and technological dissemination in Special Education promoted by the Observatory of Special Education and Educational Inclusion.

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Author Biographies

Márcia Denise Pletsch, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Educação. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFFRJ)/ Departamento de Educação e Sociedade do Instituto Multidisciplinar (IM) da UFRRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Mariana Corrêa Pitanga de Oliveira, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Educação. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFFRJ)/Departamento de Educação e Sociedade do Instituto Multidisciplinar (IM) da UFRRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. 

Izadora Martins da Silva de Souza, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Educação. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFFRJ)/ Departamento de Educação e Sociedade do Instituto Multidisciplinar (IM) da UFRRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. 

Kelly Maia Cordeiro, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Educação. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFFRJ)/Departamento de Educação e Sociedade do Instituto Multidisciplinar (IM) da UFRRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. 

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Published

2024-02-29

How to Cite

Pletsch, M. D. ., Oliveira, M. C. P. de ., Souza, I. M. da S. de ., & Cordeiro, K. M. . (2024). SCIENCE IN SPECIAL EDUCATION: TRANSFORMATIVE CITIZEN RESEARCH, ACCESSIBILITY AND HUMAN DEVELOPMENT. Revista Saber Incluir, 2(1). https://doi.org/10.24065/rsi.v2i1.2588