THE ISSUE OF SPATIALITY IN LIBRAS AND THE CONCEPT OF ORIENTATION AND SPATIAL REPERTORY IN CANAGAJARAH: contributions to the record

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24065/rsi.v2i1.2590

Keywords:

Spatial orientation, Translanguaging, Spatiality of Libras

Abstract

Canagarajah's recent works characterize the concept of spatial orientation in the light of translanguaging, the author discusses the registration of semiotic and multimodal elements of bilinguals of oral languages. Considering the visual-spatial characteristic of the Brazilian sign language and the challenges of writing Portuguese by deaf people, we envision the possibility of describing the concept for languages of different modalities. The objective of this work is to discuss the concept of orientation and spatial repertoire in a dialogue with the spatial elements of Libras grammar. Thus, it is a bibliographical research centered on the study by Canagarajah (2017), but we bring to the dialogue other authors who contribute to the proposed theme, namely Brito (1995); Silva and Cavalcanti (2007). The data constructed indicate that the spatial orientation in translanguaging accommodates communicative practices that include more expansive spatial repertoires, and could be a path taken for the written record of bilingual deaf people, since their linguistic strategies are analogous to those mentioned in the research by Canagarajah (2017) . The text is part of the doctoral thesis in Education and brings contributions from data constructed during the field period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karine Albuquerque de Negreiros, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação – FAED/ Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS. Mestrado em Letras – UEMS. Professora de Libras – UFMS.

Alexanda Ayach Anache, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutorado  em  Psicologia  Escolar  e  do  Desenvolvimento  Humano  (USP). Professora Titular da Faculdade de Ciências Humanas. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – Campo Grande – MS – Brasil.

Ruberval Franco Maciel, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Doutorado pela Universidade de São Paulo (USP), Brasil, com período de estudos na Universidade de Manitoba, Canadá . Mestrado em Linguística Aplicada (Universidade de Reading, Reino Unido). Professor na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

References

BOMFIM, Duanne Antunes. O processo de alfabetização de surdos nos anos iniciais do ensino fundamental: uma análise sob a perspectiva de professores. 2017. 183 p. Dissertação (Mestrado Profissional) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2017..

CAVALCANTI, M. C.; SILVA, I. R. “Já que ele não fala, podia ao menos escrever...”: O Grafocentrismo naturalizado que insiste em normalizar o Surdo. In: KLEIMAN, A. B.; CAVALCANTI, M. C. (Orgs.). Linguística Aplicada: suas faces e interfaces. Campinas: Mercado de Letras, 2007.

CAVALCANTI, M. C.; SILVA, I. R; Práticas transidiomáticas em um cenário surdoouvinte e ideologias de língua. Revista da Anpoll, n. 40, p. 33-45, Florianópolis, jan./jun. 2016.

SILVA, Ivani Rodrigues. Educação Bilíngue para Surdos e valorização de línguas minoritárias. Estudos linguísticos, São Paulo, v. 44, n. 2, p. 574-583, maio/ago. 2015.

SILVA, I.R. Quando ele fica bravo, o português sai direitinho; fora disso a gente não entende nada: contexto conceitogue na surdez e o reconhecimento das línguas no seu entorno. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 47, n. 2, p. 393-407, 2008.

FERNANDES, Sueli F. Práticas de letramento na educação bilíngue para surdos. Curitiba : SEED, 2006.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes Editora, 1993.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. 6ª edição. Trad. José Cipolla Neto, Luis S. M. Barreto e Solange C. Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2024-02-29

How to Cite

Negreiros, K. A. de ., Anache, A. A. ., & Maciel, R. F. . (2024). THE ISSUE OF SPATIALITY IN LIBRAS AND THE CONCEPT OF ORIENTATION AND SPATIAL REPERTORY IN CANAGAJARAH: contributions to the record. Revista Saber Incluir, 2(1). https://doi.org/10.24065/rsi.v2i1.2590