PIBID AND THE CULTURE CIRCLE FROM THE FREIRIAN PERSPECTIVE CONTRIBUTING TO THE IDENTITY CONSTRUCTION OF FUTURE EDUCATORS FROM PARIS: EXPERIENCE REPORT

Authors

  • Francimar Brito da Silva Universidade Federal Rural da Amazônia
  • Gabriely Kaylane dos Santos Azevedo Universidade Federal Rural da Amazônia
  • Tatiana do Socorro Correa Pacheco Universidade Federal Rural da Amazônia
  • Dayana Viviany Silva de Souza Russo Universidade Federal Rural da Amazônia

DOI:

https://doi.org/10.24065/rsi.v2i2.2636

Keywords:

PIBID, Training, Pedagogue, Identity

Abstract

This academic production intends to report one of the experiences experienced by scholarship holders of the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program - PIBID implemented in a public basic education school in Belém do Pará. It is a descriptive, qualitative experience report with central theoretical foundation in the Freirean perspective of the culture circle. In this way, and with the aim of supporting the pedagogical interventions carried out with children in the 2nd year of elementary school participating in the program, we intend to confirm the proposition that PIBID, through Paulo Freire's culture circle method, from a perspective of contextualized, ethical and aesthetic training of pedagogy graduates from the Federal Rural University of the Amazon - UFRA, contributes to the identity construction of pedagogues in training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francimar Brito da Silva, Universidade Federal Rural da Amazônia

Bolsista PIBID, Graduanda em Licenciatura em Pedagogia na Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA), Belém/Pará/Brasil.

Gabriely Kaylane dos Santos Azevedo, Universidade Federal Rural da Amazônia

Bolsista PIBID, Graduanda em Licenciatura em Pedagogia na Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA), Belém/Pará/Brasil.

Tatiana do Socorro Correa Pacheco, Universidade Federal Rural da Amazônia

Doutorado em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (ICED/UFPA). Professora Adjunta da Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA)/Belém/PA/Brasil

Dayana Viviany Silva de Souza Russo, Universidade Federal Rural da Amazônia

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora na Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA), ICIBE/campus Belém/Pará/Brasil

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Educação. São Paulo: Editora Brasiliense, 1982. Disponível em: https://www.academia.edu/7881683/O_que_é_educação_Carlos_Rodrigues_Brandão?uc-g-sw=34567270. Acesso em: 15 fev. 2024.

BRASIL. PORTARIA Nº 83, DE 27 DE ABRIL DE 2022. Dispõe sobre o regulamento do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Ministério da Educação. Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/documentos/diretoria-de-educacao-basica/28042022_Publicacao_no_DOU_1691532_PORTARIA_N__83__DE_27_DE_ABRIL_DE_2022.pdf. Acesso em: 08 jan. 2024.

DAUTRO, G. M.; LIMA, W. G. M. A teoria psicogenética de wallon e sua aplicação na educação. Anais V CONEDU, 2018. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/46160. Acesso em: 10 fev. 2024

PARÁ. CEE. Documento Curricular do Estado do Pará-DCEP: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Governo do Estado do Pará. Conselho Estadual de Educação do Pará. 2 ed. Secretaria de Estado de Educação do Pará: Belém, 2019.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 54ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.

FREIRE, Paulo; BETTO, Frei. Essa escola chamada Vida. Depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. 6ª ed. São Paulo: Ática, 1998. Disponível em: https://www.coletivopaulofreire.org/SME/acervo-paulo-freire/obras-de-paulo-freire. Acesso em: 16 mar. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura)

PACHECO, Tatiana do Socorro Correa; RUSSO, Dayana Viviany Silva de Souza. As histórias de nós todos” por círculos de cultura: Experiências teórico-práticas na educação básica como provimento da leitura, escrita e gosto pelas histórias. PIBID/UFRA. Belém, 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DA AMAZÔNIA. PRÓ-REITORIA DE ENSINO. Programa PIBID. 2019. Disponível em: https://proen.ufra.edu.br/index.php?option=com_content&view=article&id=168:programapibid&catid=2&Itemid=328. Acesso em: 11 jan. 2024.

MONTÃO, Luana Costa Viana. Refletindo sobre a observação no contexto do estágio supervisionado obrigatório realizado em ambiente educacional. Anais VIII CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2022. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/89585. Acesso em: 07 mar. 2024

Published

2024-05-10

How to Cite

Silva, F. B. da ., Azevedo, G. K. dos S. ., Pacheco, T. do S. C. ., & Russo, D. V. S. de S. . (2024). PIBID AND THE CULTURE CIRCLE FROM THE FREIRIAN PERSPECTIVE CONTRIBUTING TO THE IDENTITY CONSTRUCTION OF FUTURE EDUCATORS FROM PARIS: EXPERIENCE REPORT. Revista Saber Incluir, 2(2). https://doi.org/10.24065/rsi.v2i2.2636