PROBLEMATIZING THE “UPDATE” OF THE NATIONAL SPECIAL EDUCATION POLICY IN 2018 IN RELATION TO INCLUSION IN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.24065/rsi.v2i2.2640Keywords:
Special education, Higher education, Public Education Policy, Inclusion of people with disabilitiesAbstract
In 2018, the reevaluation of the National Special Education Policy from an inclusive perspective in Brazil was proposed by the Ministry of Education and Culture (MEC). In this sense, it would be possible to propose a reflection on the history of Special Education and the inclusive perspective in Brazil, as well as the history of Higher Education and relate them with the National Policy on Special Education in the Inclusive Perspective of 2008 and with the proposals released by the MEC to update this document, from the point of view of public policies for higher education in 2018? Through this historical review, this article seeks to problematize the discussions regarding the update of the National Special Education Policy from an inclusive perspective regarding inclusion in higher education, making a critique by explaining it in relation to the National Special Education Policy from the perspective of inclusive education.
Downloads
References
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm Acesso: 10 maio. 2018.
BRASIL. Decreto nº 3.928, de 20 de dezembro de 1999. Regulamenta a Lei nº 7.853, de 24 de outubro de 1974, sobre a Política Nacional de integração da pessoa portadora de deficiência. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 21 dez. 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3298.htm Acesso em: 10 maio. 2018.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Lei de Diretrizes e Bases para a Educação Brasileira. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 20 dez. 1961.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases na Educação Nacional – LDB. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Lei de Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º grau. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 11 ago. 1971.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 7 jun. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm Acesso em: 10 jan. 2018.
CABRAL, Leonardo Santos Amâncio. Orientação acadêmica e profissional dos estudantes com deficiência: perspectivas internacionais. 2010. 218f. Tese (Doutorado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, UFSCAR, São Carlos, 2010.
CARVALHO, Rossita Edler. A escola inclusiva: a reorganização do trabalho pedagógico. 5. ed. São Paulo: Mediação, 2012.
CUNHA, L. A. Ensino Superior e Universidade no Brasil. In: Lopes, E.; Teixeira, M.; Faria, L. M. Veiga, Cynthia Greive. (Org.). 500 Anos de Educação no Brasil. 5º ed., Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
ESCOTT, C. M.; MORAES, M. A. C. História da educação profissional no Brasil: as Políticas Públicas e o novo cenário de formação de professores nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS “HISTÓRIA, SOCIEDADE E EDUCAÇÃO NO BRASIL, 9., 2012, João Pessoa. Anais eletrônicos.... João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba – UFP, 2012. p.1492 - 1508.
FÁVERO, Maria de Lourdes Albuquerque. A universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educar, Curitiba, n. 28, p. 17-36, 2006.
FERREIRA, Nilma Maria Cardoso.; Educação inclusiva no ensino superior: análise de políticas educacionais para a pessoa com deficiência na Universidade Federal do Maranhão. Revista Educação e Emancipação, São Luis/MA, v. 7, n. 1, p.59-82, jan./jun. 2014a.
FERREIRA, Júlio Romero. Educação Especial, inclusão e política educacional: notas brasileiras. In: RODRIGUES, D. Inclusão e Educação: Doze olhares sobre educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006b. p.85-113.
FLORES, Sharon Rigasso. A democratização do ensino superior no Brasil, uma breve história: da colônia a república. Rev. Inter. Educ. Sup. Campinas, SP v.3 n.2 p.401-416 maio/ago. 2017
INEP- INEP - Instituto Nacional de Educação e Pesquisa. Censo da Educação Superior 2022: resumo técnico. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2024.
INEP - Instituto Nacional de Educação e Pesquisa. Censo da Educação Superior 2014: resumo técnico. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2015.
INEP - Instituto Nacional de Educação e Pesquisa. Censo da Educação Superior 2015: resumo técnico. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2016.
INEP - Instituto Nacional de Educação e Pesquisa. Censo da Educação Superior 2016: resumo técnico. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2017.
JANNUZZI, Gilberta de Martino. A luta pela Educação do Deficiente Mental no Brasil, 2. ed. Campinas: Autores Associados,1992.
Jornada de Educação Especial (XIV) e Congresso Internacional de Educação (II). 2018. Disponível em: http://ocs-jee.marilia.unesp.br/index.php/JEE/XIVJEE . Acesso em: 20 maio.2018.
MANFREDI, Silvia Maria. História da educação profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.
MANTOAN, Maria Teresa Égler. Em defesa da Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. 2018. Disponível em: https://inclusaoja.files.wordpress.com/2018/05/texto-de-anc3a1lise-dos-slides-sobre-a-reforma-da-pneepei-final1.pdf . Acesso: 20 maio 2018.
MARTINS, Carlos Benedito. A reforma universitária de 1968 e a abertura para o ensino superior privado no Brasil. Educ. Soc., Campinas, vol. 30, n. 106, p. 15-35, jan./abr. 2009
MAZZOTTA, Marcos José Silveira. Educação Especial no Brasil: História e Políticas
Públicas, 5.ed. São Paulo: Cortez Editora, 2005.
MEC. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Ensino Superior. Programas de acesso ao ensino superior. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/livrosesu.pdf . Acesso: 10 maio 2018.
MEC. Ministério da Educação e Cultura. Atualização da Política de Educação Especial na Perspectiva Inclusiva. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/202-264937351/62961-politica-de-educacao-especial-devera-passar-por-atualizacao . Acesso em: 06 maio 2018.
MEC. Ministério da Educação e Cultura. Política de Educação Especial na Perspectiva Inclusiva. 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf . Acesso: 18 de abr. 2018.
MENDES, Enicéia Gonçalves. Breve histórico da educação especial no
Brasil. Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia,
Facultad de Educación, v. 22, n. 57, p. 93-109, maio/ago. 2010.
MENDES, Enicéia Gonçalves. Conferência: Possibilidades de avanço para as Políticas de Educação Especial. In: Jornada de Educação Especial (XIV) e Congresso Internacional de Educação (II). 2018. Disponível em: http://ocs-jee.marilia.unesp.br/index.php/JEE/XIVJEE . Acesso em: 20 maio.2018.
OLIVEIRA, Cassandra Melo; NUERNBERG, Adriano Henrique; NUNES, Carlos Henrique Sancineto Silva Nunes. Desenho universal e avaliação psicológica na perspectiva dos direitos humanos. Avaliação Psicológica, v.12, n.3, p. 421-428, 2013.
PLETSCH, Márcio Denise; LEITE, Lúcia Pereira. Análise da produção científica sobre a inclusão no ensino superior. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 33, n. especial 3, p. 87-106, dez. 2017
UNESCO. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. 1994.
UNICEF BRASIL. Convenção sobre os direitos da pessoa com deficiência. 2006. Disponível em: http://www.unicef.org/brazil/pt/resources_27812.htm . Acesso em: 25 jan. 2015.
UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para Todos Conferência de Jomtien.1990. Disponível em: http://www.unicef.org/brazil/pt/resources_10230.htm Acesso em: 25 jan. 2015.
SAVIANI, Demerval. Desafios da construção de um sistema nacional articulado de educação. Trab. educ. saúde [online]. 2008, vol.6, n.2, pp.213-232. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462008000200002 . Acesso: 10 maio 2018.
SCHWARTZMAN, Simon. A crise na universidade. Revista Ensino Superior. n.10, p.56-70, jul – set. 2013. Disponível em: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/edicoes/ed10_julho2013/HISTORIA.pdf. Acesso 15 maio 2018.
SOARES, Maria Susana Arrosa. et al. Educação Superior no Brasil. Porto Alegre: IESALC, 2002. Disponível em: http://flacso.redelivre.org.br/files/2013/03/1109.pdf . Acesso: 12 maio 2018.
SHIMITE, Amabriane Silva Oliveira. Inclusão e Educação Tecnológica em foco: percepções de uma aluna com deficiência visual, de seus professores e de seus colegas. 2017. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2017.
SKLIAR, Carlos. A inclusão que é “nossa” e a diferença que é do “outro”. In: RODRIGUES, D. Inclusão e Educação: Doze olhares sobre educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006. p.15- 63.