BEYOND SILENCE: reflections on the (auto)biographical narratives of a deaf teacher who teaches Mathematics in Specialized Educational Services (SES)

Authors

  • Edvanilson Santos de Oliveira Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
  • Patrícia Sandalo Pereira Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.24065/rsi.v2i2.2642

Keywords:

Inclusion, Teacher training, (Auto)biographical narratives

Abstract

The present study is a part of the doctoral research, linked to the Postgraduate Program in Mathematics Education - PPGEduMat, Fundação Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, completed. Our central objective is to investigate how relationships are established with knowledge, of a deaf teacher, who teaches Mathematics from an inclusive perspective. Among the participants, teachers who teach Mathematics in Specialized Educational Services (AEE), for this article, we chose as corpus the reflective writing of one of the participants, with the aim of giving voice to her vivid experiences and challenges, described from a rich (auto)biographical narrative. The field research took place through virtual offices, being carried out in partnership with the Mathematics Training and Education Research Group – FORMEM and the Integrated Center for Support for People with Disabilities Foundation – FUNAD. The data were analyzed in light of the Theory of Relationship with Knowledge, based on the interpretative-comprehensive reading technique, with two thematic units emerging, the first, called Personal Identity and Exclusion, and the second, Professional Identity. The study reveals that it is not possible to separate personal identity from the professional self, especially in an essentially human profession. Nevertheless, we show that vivid moments of exclusion can affect adverse relationships with knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edvanilson Santos de Oliveira, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande (MS), Brasil. Membro do Grupo de Pesquisa Arte, Tecnologia e Sociedade (CNPq) e více-líder do Grupo de Pesquisa Formação e Educação Matemática (FORMEM/CNPq).

Patrícia Sandalo Pereira, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho –UNESP, Rio Claro(SP). Professora da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande (MS), Brasil. Líder do Grupo de Pesquisa Formação e Educação Matemática (FORMEM/CNPq).

References

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para

uma psicanálise do conhecimento / Gaston Bachelard; Tradução Esteia dos Santos Abreu. - Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 dezembro 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20042006/2005/decreto/d5626.htm#:~:text=DECRETO%20N%C2%BA%205.626%2C%20DE%2022,19%20de%20dezembro%20de%202000. Acesso em: 30/01/2022.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Artmed Editora: Porto Alegre, 2000.

CHARLOT, Bernard. A noção de relação com o saber: bases de apoio teórico e fundamentos antropológicos. In: CHARLOT, B. (Org.). Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 15-31.

CHARLOT, Bernard. Relação com a escola e o saber nos bairros populares. Revista Perspectiva, v. 20, n. especial, jul./dez. 2002.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CHARLOT, Bernard. A Relação com o saber nos meios populares. – Uma investigação nos liceus profissionais de subúrbio. Legis Editora: Cidade do Porto, Portugal, 2009.

DOS, Bluent. & DEMIR, Servent. The analysis of the blogs created in a blended course through the reflective thinking perspective. Educational Sciences: Theory & Practice, 2013.

MOON, Jennifer. A handbook of reflective and experiential learning: Theory and practice. New Fetter Lane, London: RoutledgeFalmer, 2004.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Experiência em formação. Educação, v. 34, n. 2, p. 147-156, maio/ago. 2011.

Published

2024-05-10

How to Cite

Oliveira, E. S. de ., & Pereira, P. S. . (2024). BEYOND SILENCE: reflections on the (auto)biographical narratives of a deaf teacher who teaches Mathematics in Specialized Educational Services (SES). Revista Saber Incluir, 2(2). https://doi.org/10.24065/rsi.v2i2.2642