INCLUSIVE EDUCATION IN CONTEMPORARY TIME: HUMAN RIGHTS AND DEMOCRACY

Authors

  • Daniele Francisco de Araujo Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.24065/rsi.v2i2.2645

Keywords:

Inclusive education, Human rights, Teaching and Learning Process, Democracy

Abstract

The purpose of this article is to discuss Inclusive Education in contemporary times from the perspective of human rights and democratic education. For this, the contributions of three reference authors in education are used: Lev Semionovitch Vigotski, Paulo Freire and Gert Biesta. These authors were chosen during the subjects of the doctoral course in Education of the Postgraduate Program in Education, Contemporary Contexts and Popular Demands at the Federal Rural University of Rio de Janeiro. Despite being distant chronologically, the authors become close in their elucidations regarding education as a right for all, which is in accordance with the Inclusive Education policy. This is a literature review divided into three parts: inclusive education as a human right, teaching and learning process for inclusive education and inclusive education for democracy. The final considerations deal with the recognition and appreciation of diversity as constitutive of the human being, as well as democracy for the social being, which is an object of reflection for inclusive education in contemporary times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniele Francisco de Araujo, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Educação. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Programa de Pós-Graduação em Educação, contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEDUC/UFRRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil. Pesquisadora integrante do Grupo de Pesquisa ObEE.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Tradução Vinícius Nicastro Honesko. Argos. Chapecó, 2009.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: Educação democrática para um futuro humano. Editora Autêntica. Belo Horizonte, 2017.

BRASIL. Constituição Federal, 1988.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente, Lei nº 8.069 de 13 de julho de 1990.

BRASIL. Lei Federal nº 9.394. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996.

BRASIL. Lei n° 13.146, de 06 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência).

EDUCAÇÃO. Dicionário Online Michaelis. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/EDUCA% C3%87%C3%83O/. Acesso em: 10 nov. 2020.

FITCHNER, Bernd. Introdução na abordagem histórico-cultural de Vygotsky e seus colaboradores. Siegen: Universidade de Siegen, 2010.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 18ª ed. Editora Paz e Terra. Rio de Janeiro, 1983.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Editora Paz e Terra. Rio de Janeiro, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. Editora UNESP. São Paulo, 2000.

G1.GLOBO. Universidades públicas do RJ adotam medidas inclusivas para alunos terem aulas à distância. Julho de 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/rj/rio-de-janeiro/noticia/2020/07/16/universidades-publicas-do-rj-adotam-medidas-inclusivas-para-alunos-terem-aulas-a-distancia.ghtml Acesso em: 10 nov. 2020.

LARA, Tiago Adão. Significados da produção do conhecimento na Pós-Graduação e suas interlocuções com a prática social. In: Revista Práxis Educativa, v. 10, n. 2, p. 317- 327, jul./dez. Ponta Grossa, 2015.

MAINARDES, Jefferson. Reinterpretando os ciclos de aprendizagem. Editora Cortez. São Paulo, 2007.

MARTINS, Evandro Silva; STREMEL, Silvana. A organização da escolaridade em ciclos no contexto do Ensino Fundamental de Nove Anos: reflexões e perspectivas. In: Jornal de Políticas Educacionais, n 11, jan-jun, Pp. 03-11, 2012.

MICHAELIS, Dicionário Online. Educação. Verbete disponível em: https://michaelis.uol.com.br/busca?r=0&f=0&t=0&palavra=educa%C3%A7%C3%A3o Acesso em abril de 2024.

PLETSCH, Márcia Denise. Repensando a inclusão escolar: diretrizes políticas, práticas curriculares e deficiência intelectual. 2ª ed. Editora NAU. Rio de Janeiro, 2014.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? In: Revista Educação e Sociedade, vol. 28, n. 101 Pp. 1287-1302, set./dez. Campinas, 2007.

UNESCO. Declaração Universal dos Direitos Humanos. 1948.

UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, 1990.

Published

2024-05-11

How to Cite

Araujo, D. F. de . (2024). INCLUSIVE EDUCATION IN CONTEMPORARY TIME: HUMAN RIGHTS AND DEMOCRACY. Revista Saber Incluir, 2(2). https://doi.org/10.24065/rsi.v2i2.2645