LIBRAS INSTRUMENTAL: Basic notions, as an active methodology in promoting accessibility

Authors

  • Iranides Silva Melo Neto Universidade Federal de Alagoas
  • William Santos Silva Universidade Federal de Alagoas
  • Darlene Seabra de Lira Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.24065/rsi.v2i2.2644

Keywords:

Education, Inclusion, Deaf Community

Abstract

Brazilian Sign Language (Libras) is the language used by the deaf community in Brazil. The extension project "INSTRUMENTAL LIBRAS: BASIC NOTIONS" has as its main objective to promote recognition and respect for Libras as a legitimate language. The dissemination of this language is crucial for the inclusion and full participation of deaf people in society, ensuring respect for their rights in accordance with current laws. This initiative aims to evaluate public participation in extension actions aimed at accessibility, with the aim of achieving broad support from the internal and external community of the Federal University of Alagoas (UFAL). The methodology adopted covers different approaches, such as expository, practical, participatory and interactive classes, aiming to provide significant learning for participants.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iranides Silva Melo Neto , Universidade Federal de Alagoas

Aluno de graduação do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, na Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Penedo/AL/Brasil.

William Santos Silva, Universidade Federal de Alagoas

Aluno de graduação do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, na Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Penedo/AL/Brasil.

Darlene Seabra de Lira , Universidade Federal de Alagoas

Doutoranda em Educação Especial pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Mestra em Ciências da Sociedade pela Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). Professora de Educação / Libras da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Penedo/AL/Brasil

References

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 abr. 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 05 de ago. de 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 8 dez. 2023.

CHAVEIRO, Neuma et al. Atendimento à pessoa surda que utiliza a língua de sinais, na perspectiva do profissional da saúde. Cogitare Enfermagem, [S.l.], v. 15, n. 4, dez. 2010. ISSN 2176-9133. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/20359. Acesso em: 08 dez. 2023.

GARCÍA, Matilde Bolaño; ACOSTA, Nixon Duarte; CASTRO, Keguin González . Producción científica sobre el uso de las TIC como herramienta de inclusión social para personas sordas: un análisis bibliométrico. Salud, Ciencia y Tecnología, [S. l.], v. 3, p. 318, 2023. DOI: 10.56294/saludcyt2023318. Disponível em: https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/318. Acesso em: 8 dez. 2023.

GRANEMANN, Jussara Linhares. Língua Brasileira de Sinais–Libras como L1 para estudantes surdos nos anos iniciais do ensino fundamental. REVELLI-Revista de Educação, Linguagem e Literatura (ISSN 1984-6576), v. 9, n. 2, p. 270-282, 2017. Acesso em: 08 dez. 2023.

HARTMANN, Andressa Corcete; MARONN, Tainá Griep; SANTOS, Eliane Gonçalves. A importância da aula expositiva dialogada no Ensino de Ciências e Biologia. II Encontro de Debates sobre Trabalho, Educação e Currículo Integrado, v. 1, n. 1, 2019. Acesso em: 8 dez. 2023.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Brasileiro de 2022. Alagoas. IBGE, 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/al/penedo/panorama. Acesso em: 26 fev. 2024.

NUNES, Valeria Fernandes; BERNARDO, Sandra Pereira. COMUNICAÇÃO EM LIBRAS: UM ESTUDO COM BASE NA REDE DE ESPAÇOS COMUNICATIVOS BÁSICOS / Communication in LIBRAS: a study based on Basic Communicative Spaces Network. Pensares em Revista, [S. l.], n. 12, 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/pensaresemrevista/article/view/33827. Acesso em: 8 dez. 2023.

SANTOS, Adriel Viera et al. Rede neural artificial convolucional aplicada ao reconhecimento de configuração de mão nos símbolos de 0 a 9 da língua brasileira de sinais (LIBRAS). In: Anais Estendidos do XV Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação. SBC, 2019. p. 21-24. Acesso em: 05 de ago. de 2023.

SILVA, Julieta Beserra da. A IMPORTÂNCIA DAS ATIVIDADES PRÁTICAS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE CIÊNCIAS. 2019. Acesso em: 8 dez. 2023.

FERNANDES, M. C. et al. UNIVERSIDADE E A EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA: A VISÃO DOS MORADORES DAS COMUNIDADES CIRCUNVIZINHAS. SCIELO. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/SfxX7fpVccbMrSSDHqCSNhy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 fev. 2024.

Published

2024-05-11

How to Cite

Melo Neto , I. S. ., Silva, W. S. ., & Lira , D. S. de . (2024). LIBRAS INSTRUMENTAL: Basic notions, as an active methodology in promoting accessibility. Revista Saber Incluir, 2(2). https://doi.org/10.24065/rsi.v2i2.2644

Most read articles by the same author(s)