TRAJETÓRIAS E MEMÓRIAS (AUTO)BIOGRÁFICAS DE UMA PROFESSORA NO AEE

Experiências e narrativas sobre diferenças e inclusão escolar

Authors

  • Victor Souza Santos Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Charles Maycon Almeida Mota Universidade Estadual de Feira de Santana

DOI:

https://doi.org/10.24065/rsi.v2i3.2662

Keywords:

(Auto)biographical narratives. Teacher education. Inclusive Education.

Abstract

This study aimed to understand how the (auto)biographical narratives evidenced in the narrative letter of the collaborating teacher, who develops Specialized Educational Assistance (AEE), reflect inclusive pedagogical practices, considering the socio-historical markers that shape the conceptions about the centrality of differences present in the school institution. The method used was Narrative Research with a biographical-narrative approach. A reflective letter about the life-education-profession experiences of the collaborating teacher was used as a research device. The study involved the participation of one collaborating teacher. The analysis perspective of this study was the comprehensive-interpretative movement of the narratives. The results highlight substantial elements that constitute the formation and identity of the collaborating teacher, namely: teaching identity, family influences, social and political context, professional challenges, and pedagogical practices aimed at inclusion.

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Author Biographies

Victor Souza Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana

Discente do curso de licenciatura em Pedagogia, faço parte do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Inclusiva e estou prestes a concluir o curso de graduação. No momento, também estou cursando a pós lato sensu em Atendimento Educacional Especializado (AEE)

Charles Maycon Almeida Mota, Universidade Estadual de Feira de Santana

Possui graduação em Pedagogia pelo Instituto Superior de Ensino Capimgrossense (2009), e em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia (2015), Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Instituto Brasileiro de Pesquisa e Extensão (2012), Mestre em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia (2016). É professor da Educação Básica e Psicopedagogo no Centro de Referência ao Apoio Pedagógico no município de Várzea do Poço - BA. Professor visitante na Universidade Estadual de Feira de Santana, pesquisador e vice coordenador do GEPEI - Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Inclusiva, no DIVERSO - Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade e no DIFEBA - Diversidade, Formação, Educação Básica e Discurso. É membro do GT 13 Ensino Fundamental da ANPED. Membro da Reppod - Rede de Pesquisa da Profissão Docente. Doutor em Educação e Contemporaneidade no Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Coordenação Pedagógica, atuando principalmente nos seguintes temas: identidade, diversidade, formação de professores e educação do campo.

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Published

2024-12-30

How to Cite

Santos, V. S., & Mota, C. M. A. (2024). TRAJETÓRIAS E MEMÓRIAS (AUTO)BIOGRÁFICAS DE UMA PROFESSORA NO AEE: Experiências e narrativas sobre diferenças e inclusão escolar. Revista Saber Incluir, 2(3). https://doi.org/10.24065/rsi.v2i3.2662