DEAF EDUCATION AND THE COVID-19 PANDEMIC

a systematic review of the issues that the reality of remote education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24065/rsi.v1i1.2547

Keywords:

Covid-19 Pandemic, Education of the Deaf, Remote Learning

Abstract

The main objective of this work is to investigate, through a systematic review, what has been produced in Brazil on deaf education in the years 2020 and 2021 during the COVID-19 pandemic. The specific objectives were: to survey Google Scholar and YouTube for materials that address deaf education in the Covid-19 pandemic; to characterize the themes addressed by the productions; to reflect on remote deaf education. The research is a qualitative systematic review, the material was collected from Google Scholar and the Youtube platform, and analyzed based on a thematic categorization of the subjects covered and subsequent analysis of this content. The results showed that the main topics covered were: accessibility, the right to education, family relationships, professional training, among others. It was clear that the teaching-learning process for deaf people was hampered by communication limitations, inadequate training for the professionals involved and a lack of pedagogical knowledge on the part of the family. In conclusion, it can be seen that deaf education during the pandemic presents many challenges that predate the pandemic and have worsened in the current period. Many of the problems observed have been exacerbated and demand greater reflection and action on the part of the school community, as well as society in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia de Sousa Nascimento Xavier, Universidade Federal do Pará

Pós-graduada em Neuropsciopedagogia Clínica e Institucional, especializada em Educação Especial e Inclusiva na Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Universidade Federal do Pará (UFPA), Ananindeua/PA, Brasil. Membra e pesquisadora nos Grupos de Pesquisas e Estudo de Educação, Linguagem Subjetividade Surda (GPELISS/UFPA) e de Aprendizagens e Práticas Pedagógicas Inclusivas (GEPAPPI/UFPA).

Christianne Thatiana Ramos de Souza, Universidade Federal do Pará

Doutora em Educação Especial. Universidade Federal do Pará / Instituto de Ciências da Educação / Faculdade de Educação), Belém/PA, Brasil. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação, Linguagem e Subjetividade Surda (GPELISS).

References

ALVES, Jessika Figuereido.; GOMES, Jacqueline Souza. Educação de pessoas surdas em tempos de pandemia: linguagem e relações de poder. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 6, n. Esp, p. 325 – 338, jun./out. 2020. “Educação e Democracia em Tempos de Pandemia”.Disponível em:

https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/51903. Acesso em: 06 nov. 2020.

BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais (Libras). Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 06 nov. 2020.

BRASIL. lei Nº 13.146, de 06 de julho de 2015, que institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, DF, Brasília, 06 jul de 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015- 2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 15 nov. 2020.

COSTA, Marcelle Ferreira; NUNES, Juliana Vaz da Silva; FLORÃO, Débora; CAVALCANTE, Higor Miranda. IMPACTOS DO ENSINO REMOTO NO PROCESSO DE ENSINOAPRENDIZAGEM DE SURDOS DURANTE A PANDEMIA DE COVID-19. Congresso Brasileiro Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia, Anais do IV CoBICET, 2023. Acesso em 13 nov. 2023.

CURY, Carlos Roberto Jamil; FERREIRA , Luiz Antonio Miguel; FERREIRA , Luiz Gustavo Fabris; REZENDE, Ana Mayra Samuel da Silva. O Aluno com Deficiência e a Pandemia. Instituto Fabris Ferreira, 2020. Disponível em: https://miguelferreira.com.br/2020/07/21/o-aluno-com-deficiencia-e-a- pandemia/. Acesso em: 04 dez. 2020.

DAMÁZIO, Mirlene Ferreira Macedo. Atendimento Educacional Especializado: A Pessoa com Surdez. Brasília: SEESP/ SEED / MEC, 2007.

FERNANDES, Disraely da Silva Machado; ROSA, Kaciana Nascimento da Silveira. A utilização de aulas remota no atendimento educacional especializado para surdos: desafios e possibilidades frente a pandemia. Salvador, Bahia: Anped, 2020.

FERNANDES, Sueli. Educação de Surdos. Curitiba: InterSaberes, 2012.

GALVÃO, Taís Freire.; PEREIRA, Mauricio Galvão. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 23, p. 183-184, 2014. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/ress/a/yPKRNymgtzwzWR8cpDmRWQr/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2020.

GIL, Antonio Carlos Como elaborar projetos de pesquisa/Antônio Carlos Gil. - 4. ed. - São Paulo : Atlas, 2002

LACERDA, Cristina Broglia Feitosa. Tradutores e intérpretes de Língua Brasileira de Sinais: formação e atuação nos espaços educacionais inclusivos. Cadernos de Educação, n. 36, 2010.

MAUÉS, Paulo Vitor Moreira; BRAGA, Camilla Letícia Reis; COSTA, Eliene Baltazar;GOMES, Jéssica de Nazaré Soares; PACHECO, Marcelo Wilson Ferreira O Curso de Pedagogia da UFPA e sua Produção Acadêmica sobre Tecnologia Assistiva de 2007 - 2017. In: ANAIS DO 8º CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO ESPECIAL , 2018, São Carlos. Anais eletrônicos… Campinas, Galoá, 2018. Disponível em: https://proceedings.science/cbee/cbee-2018/papers/o-curso-de-pedagogia- da-ufpa-e-sua-producao-academica-sobre-tecnologia-assistiva-de-2007---2017. Acesso em: 16 dez. 2020.

MELLO, Anahi Guedes. Deficiência, incapacidade e vulnerabilidade: do capacitismo ou a preeminência capacitista e biomédica do Comitê de Ética em Pesquisa da UFSC. Revista Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 21, n. 10, p. 3265-3276, out. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/J959p5hgv5TYZgWbKvspRtF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 19 dez. 2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

SAMPAIO, Rosana Ferreira.; MANCINI, Marisa Cotta. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Rev. bras. fisioter., São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83-89, jan./fev. 2007.

Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbfis/a/79nG9Vk3syHhnSgY7VsB6jG/?lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2020.

SANTOS, Boaventura de Souza. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020. p.15-21. Disponível em: https://www.abennacional.org.br/site/wp- content/uploads/2020/04/Livro_Boaventura.pdf. Acesso em: 22 dez. 2020.

SANTOS, Amanda Roberta Raimundo; KUMADA, Kate Mamhy Oliveira.

Impactos da pandemia e os desafios na educação de surdos. Revista Inclusão & Sociedade, 2022.

SILVA, Edineide dos Santos; CONCEIÇÃO, Lívia Andrade; MONTE, Magda Souto Rosa; ALMEIDA, Maria da Conceição Alves. Constribuições dos estudos lexicais: produção de videográficos bilíngue durante a pandemia da Covid-19 pela/na comunidade surda. Leitura, Maceió, n. 67, Dossiê Linguística Aplicada, p. 238-254. set./dez. 2020.

SOUZA, Flavia Faissal; DAINEZ, Débora.Educação Especial e Inclusiva em tempos de pandemia: o lugar de escola e as condições do ensino remoto emergencial. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2016303, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em 10 jan. 2021

Published

2024-03-15

How to Cite

Xavier, L. de S. N. ., & Souza, C. T. R. de . (2024). DEAF EDUCATION AND THE COVID-19 PANDEMIC: a systematic review of the issues that the reality of remote education. Revista Saber Incluir, 1(1). https://doi.org/10.24065/rsi.v1i1.2547