ACCESS AND PERMANENCE OF STUDENTS WITH HIGH ABILITIES/GIFTENDED AT A PUBLIC SCHOOL IN PARINTINS IN LOWER AMAZONAS
DOI:
https://doi.org/10.24065/rsi.v2i2.2637Keywords:
Acesso e permaneciaAbstract
This research analyzed how access and permanence occurs for children with high abilities and giftedness in a public school in Parintins-AM, as it is understood that this public is still made invisible by public policies, with no access guaranteed to their rights and a quality education that meets their specific needs, that said, it is understood that the school needs to be adapted to receive these students and provide the necessary didactic and pedagogical support to meet their educational needs as well as develop their skills. In addition to describing the main characteristics of these individuals that differ from other students, this research was carried out through observations in the school environment and bibliographical research.
Downloads
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CNE/CP nº 5/2020. Reorganização do calendário escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da pandemia da covid-19. Diário Oficial da União, Brasília, 1 de junho de 2020. Seção 1, p. 32. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias...20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 15 mar. 2022.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC,2008. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf.
CHIZZOTI, Antônio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. ed. 5. São Paulo: Cortez, 2011.
CUPERTINO, Christina Menna Barreto. Um olhar para as Altas Habilidades: Construindo caminhos. 2. ed. aum. São Paulo: [s. n.], 2012. 87 p. ISBN 978-85-7849-523-7.
FREITAS, S. N.(2014). Altas Habilidades/ Superdotação em pesquisa: Um olhar dirigido. In: OMOTE, S; OLIVEIRA,A. A. S.; CHACON, M. C.M. Ciência e Conhecimento em Educação Especial. São Carlos: Marquezine & Manzini: ABPEE,125-134.
GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. ed. 4. São Paulo: Editora, Atlas, 2008.
MANZINI, E. J. A entrevista na pesquisa social. Didática, São Paulo, v. 26/27, p. 154, 1991.
OMOTE, Sadao. Aparência e Competência em Educação Especial. Temas em Educação Especial, São Carlos, v. 1, p. 11-26, 1990.
MENDES, Instituto Rodrigo. Protocolos sobre educação inclusiva durante a pandemia da Covid-19, um sobrevoo por 23 países e organismos internacionais. 2020.
OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer Pesquisa qualitativa. ed. 4. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
PEREIRA, Denilson Diniz. O diálogo do currículo de formação de professores com a prática no atendimento educacional especializado-AEE na mesorregião do baixo amazonas. Anais III CINTEDI... Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/44828. Acesso em: 27 jan. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.