THE DIFFICULTIES OF TEACHERS AND STUDENTS IN TEACHING AND LEARNING LIBRAS IN UNDERGRADUATE COURSES

Authors

  • HERMINIO TAVARES SOUSA DOS SANTOS Instituto Federal de Educação do Pará http://orcid.org/0000-0002-2841-9044
  • CYNTIA FRANÇA CAVALCANTE DE ANDRADE DA SILVA UNIVERSIDADE DO ESTADO DO PARÁ
  • IVANILDE APOLUCENO DE OLIVEIRA UNIVERSIDADE DO ESTADO DO PARÁ

DOI:

https://doi.org/10.24065/rsi.v2i3.2653

Keywords:

ENSINO APRENDIZAGEM DE LIBRAS, LIBRAS, LIBRAS COMO SEGUNDA LÍNGUA

Abstract

This article is an excerpt from a research that brings to the debate the difficulties in the teaching and learning process in the degree courses of public and private universities. It aimed to identify the main difficulties of teachers and students in approaching and studying the subject of Introduction to Libras (Brazilian Sign Language) in the higher education institutions. This research is constituted as a qualitative field research. The subjects of this research were ten professors of the subject in question, from public and private higher education institutions in the metropolitan region of Belém, and twenty students from the licentiate courses in pedagogy, mathematics and physics at higher education institutions in the federal education network. In the first stage of the research, the difficulties faced by teachers and students in approaching and learning Libras in undergraduate courses were analyzed, whose data were produced through semi-structured interviews; In the second, the project's actions focused on the elaboration of an educational coursebook as support material for the learning of Libras as a second language for listeners. The results show that there are some weaknesses in the teaching-learning process of Libras, that is why there is the need to produce material that could help throughout the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

HERMINIO TAVARES SOUSA DOS SANTOS, Instituto Federal de Educação do Pará

Doutor em Educação pela UEPA. Mestre em Educação pela UEPA. Bacharel em Letras/LIBRAS pela UFSC e Licenciatura em Pedagogia/Educação Especial pela UEPA. Professor de LIBRAS do Instituto Federal do Pará – Belém. Atua na área de Educação com ênfase em Educação Especial e Inclusiva, Educação de Surdos, Ensino de LIBRAS e Tradução e Interpretação em LIBRAS – Língua Portuguesa – LIBRAS.

CYNTIA FRANÇA CAVALCANTE DE ANDRADE DA SILVA, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO PARÁ

Mestre em Educação pela UEPA. Especialização em Psicomotricidade pela UEPA. Bacharel em Letras/LIBRAS pela UFSC e Licenciatura Plena em Pedagogia pela UEPA. Professora efetiva da UEPA. Atua na área de Educação com ênfase em Educação Especial e Inclusiva, Educação de Surdos, Ensino de LIBRAS e Tradução e Interpretação em LIBRAS – Língua Portuguesa – LIBRAS.

IVANILDE APOLUCENO DE OLIVEIRA, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO PARÁ

Pós-doutora em educação na PUC-RJ. Doutora em Educação pela PUC-SP. Doutorado sanduiche na UNAM e UAM-Iztapalapa no México. Mestre em Educação Popular pela UFPB. Graduada em Filosofia pela UFPA. Docente do PPGED e Professora Titular da UEPA. Atua na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, Educação Popular e Educação Inclusiva, e ações educacionais com crianças e com jovens e adultos.

References

ALBRES, Neiva de A. Ensino de LIBRAS: aspectos históricos e sociais para a formação didática de professores. Curitiba: Appris, 2016.

BASSO, I. M. D. S.; MASUTTI, M; STROBEL, K. L. Metodologia de Ensino de Libras – L1. Florianópolis: UFSC, 2009. [mimeo]

BENTES, José Anchieta de Oliveira; BENTES, Rita de Nazareth Souza. O que se ensina na disciplina Língua Brasileira de Sinais? In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, V CBEE, 2009, São Carlos – SP. (Anais). São Carlos-SP: UFSCar, 2012. p. 1-13, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GESSER, Audrei. O ouvinte e a surdez: sobre ensinar e aprender a LIBRAS. São Paulo: Parábola editorial, 2012.

GESSER, Audrei. Metodologia de ensino em Libras como L2. Florianopolis: UFSC, 2010. [mimeo]

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas da Pesquisa Social. 6°edição – São Paulo: Atlas, 2008.

WILCOX, Sherman. WILCOX, Phyllis P. Aprender a ver: O ensino da língua de sinais americana como segunda língua. Rio de Janeiro: Arara Azul, 2005.

Published

2025-01-19

How to Cite

SANTOS, H. T. S. D. ., CAVALCANTE DE ANDRADE DA SILVA, C. F. ., & OLIVEIRA, I. A. D. (2025). THE DIFFICULTIES OF TEACHERS AND STUDENTS IN TEACHING AND LEARNING LIBRAS IN UNDERGRADUATE COURSES. Revista Saber Incluir, 2(3). https://doi.org/10.24065/rsi.v2i3.2653

Most read articles by the same author(s)