TEACHING BRAZILIAN SIGN LANGUAGE TO HEARING PEOPLE AND THE USE OF STRATEGIES FOR ACTIVE LEARNING IN THE REMOTE CONTEXT
a report on internship practice
DOI:
https://doi.org/10.24065/rsi.v1i1.2553Keywords:
Brazilian Sign Language, Remote Teaching, Active LearningAbstract
Amidst the COVID-19 pandemic, in-person education has undergone significant transformations, hastily replaced by remote learning. The present study, propelled by the global crisis, delves into the continuity of educational activities in a virtual realm, substantiating the methodological choice. The aim of this work is to recount the experiences of two undergraduates pursuing a degree in Brazilian Sign Language Teaching at the Federal Rural University of the Amazon - UFRA, during their Mandatory Supervised Internship, with a focus on teaching Sign Language as a second language (L2) to hearing people. The study delineates the challenges faced in the educational context, along with the strategies and resources employed to foster active and engaged learning. The internship transpired at a private institution in Belém, Brazil, leveraging various technological tools to encourage student participation. Consequently, this experience prompted educators to contemplate research, adapt their practices, and envision new possibilities and innovations for teaching this language within the Brazilian educational landscape.
Downloads
References
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Editora: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília, 2005.
BRASIL. Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Brasília, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Brasília, 2020.
CLARK, M. Diane; LEE, Chong Min. Culture in L2/Ln Sign Language Pedagogy. Creative Education. v. 09, n. 13, p. 1897–1909, 2018. Disponível em: https://www.scirp.org/journal/paperinformation.aspx?paperid=87846. Acesso em: 17 ago. 2023.
DAMASCENO, Á. Y. de O.; MEDEIROS, M. E. C. de; RAMALHO, S. M. O ensino de Libras em formato remoto. E agora? – Experiências vividas no Estágio Supervisionado. Cadernos de Estágio. v. 3, n. 2, p. 43–47, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/cadernosestagio/article/view/25924. Acesso em: 28 jul. 2023.
DAVIS, I. A. et al. The Basic Education Teacher and the Digital Technologies in Emergency Remote Teaching. EaD em Foco. v. 12, n. 1, e1666, 2022. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1666. Acesso em 30 ago. 2023.
FARIAS KLIMSA, S. B. De; KLIMSA, B. L. T. Reflexões sobre o ensino/aprendizagem da Libras na educação superior. The Especialist. v. 41, n. 1, p. 1–15, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/42944. Acesso em: 24 jul. 2023.
FILATRO, Andrea; LOUREIRO, Ana Claudia. Novos Produtos e Serviços na Educação 5.0. 1. ed. São Paulo-SP: Artesanato Educacional, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 69. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
GESSER, A. O ouvinte e a surdez: sobre ensinar e aprender a Libras. Parábola Editorial. São Paulo, 2012.
GLOBAL EDUCATION MONITORING REPORT TEAM. 2023 GEM report: Technology in education: a tool on whose terms?. UNESCO, 2023. 7 p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386165. Acesso em: 20 nov. 2023.
JOYE, C. R.; MOREIRA, M. M.; ROCHA, S. S. D. Educação a distância ou atividade educacional remota emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e521974299-e521974299, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4299. Acesso em: 03 ago. 2023.
NEIGRAMES, W. P.; TIMBANE, A. A. Discutindo Metodologias De Ensino De Libras Como Segunda Língua No Ensino Superior. Revista de Estudos Acadêmicos de Letras. v. 11, n. 01, p. 140–161, 2018. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/reacl/article/view/2551. Acesso em: 30 ago. 2023.
PICONEZ, S. C. B. A prática de ensino e o estágio supervisionado. 24 ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
PIMENTA, S. G. Estágios Supervisionados: unidade teoria e prática em cursos de licenciatura. In: CUNHA, C.; FRANÇA, C. C. (org.). Formação docente: fundamentos e práticas do estágio supervisionado. 1 ed. Brasília, DF: Cátedra Unesco da Juventude. Educação e Sociedade, 2019.
POSSOLLI, G. E.; FLEURY, P. F. F. Desafios e mudanças na prática docente no ensino remoto emergencial na Educação Superior em Saúde e Humanidades. Research, Society and Development. v. 10, n. 13, p. e146101320655, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/20655. Acesso em: 09 ago. 2023.
QUADROS, R. M. De. Libras para o ensino superior - Linguística para o ensino superior 5. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.
RÊGO, M. C. F. D.; GARCIA, T. F. M.; GARCIA, T. C. M. Ensino remoto emergencial: Estratégias de aprendizagem com Metodologias Ativas. SEDIS/UFRN: Natal, 2020.
SILVA, L. C. S.; FARIA, J. G.; DUARTE, S. B. R. Revisão sistemática da disciplina de Libras nos Cursos de Licenciatura no Brasil. Revista UFG, v 20, p.7-24, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/65230. Acesso em: 09 ago. 2023.
SILVA, L. Da. Aquisição de segunda língua: o estado da arte da Libras. Alfa: Revista de Linguística, São José do Rio Preto, SP, v. 64, p. 0–29, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/alfa/a/MSXqM6rswbSLPY38xdRCFrm. Acesso em 10 ago. 2023.
SOEK, A. M.; HARACEMIV, S. M. C. Andragogia: Desenvolvimento pessoal e a aprendizagem do adulto. Educação. v. 44, n. 2, p. e33428, 2021. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/33428. Acesso em: 10 ago. 2023.
TATAGIBA, J. de S.; TATAGIBA, L. de S. Educação em Tempos de Pandemia: Limites e Potencialidades Segundo a Percepção dos Estudantes de uma Escola Estadual do Rio de Janeiro. Revista Científica em Educação a Distância. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1317. Acesso em: 10 ago. 2023.
UFRA. Licenciatura em Letras-Libras. Regulamento de Estágio Supervisionado Obrigatório (ESO) do curso de Licenciatura em Letras Libras. Belém-PA, 2019. Disponível em: https://letraslibras.ufra.edu.br/images/REGULAMENTO-DE-ESO--Verso-2019.pdf. Acesso em: 10 ago. 2023.
WANG, A. I.; TAHIR, R. The effect of using Kahoot! for learning – A literature review. Computers and Education. v. 149, n. January, 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131520300208?via%3Dihub. Acesso em 12 ago. 2023.