CURRICULUM AND SPECIALIZED EDUCATIONAL SERVICE-AEE: Espaçotempo in Parintins in the Lower Amazon mesoregion
DOI:
https://doi.org/10.24065/rsi.v2i1.2592Keywords:
Curriculum, Teacher training, Specialized Educational ServiceAbstract
This research arouses from discussions of Pedagogy’s course at a Higher Education Institution - IES and presents some reflections on Specialized Educational Assistance - AEE and its relationship with the teacher training curriculum in the municipality of Parintins in the mesoregion of Lower Amazon. To this end, it addresses issues that reveal the importance of AEE in the inclusive process, as a space-time of challenges and conditions for learning development. Qualitative research of an exploratory nature was carried out, through legislation bibliographical analyses , curricular documents and studies that cover this topic, semi-structured interview scripts, as well as an observation of how Specialized Educational Assistance is provided in the Multifunctional Resource Room of a municipal school in the city of Parintins - AM. Thus, the importance of AEE is considered, as it complements and/or adds of students ‘training with the aim of autonomy and independence of these individuals both at school and outside of it.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70. 1977.
BRASIL. Lei 9394 de 23 de dezembro de 1996. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Ministério da Educação e do Desporto. 1996.
BRASIL. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília, 2009.
BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na idade certa: Educação Inclusiva. Secretaria de educação básica. Diretoria de apoio a gestão educacional. - Brasília: MEC, SEB, 2014.
BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. 2. ed. Brasília, DF: Corde, 1994.
FELTRIN, Antônio Efro. Inclusão social na escola: quando a pedagogia se encontra com a diferença. 3 ed. São Paulo: Paulinas, 2007.
MANZINI, E. J. Entrevista semi-estruturada: análise de objetivos e de roteiros. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE PESQUISA E ESTUDOS QUALITATIVOS. A pesquisa qualitativa em debate, 2., Bauru, 2004. Anais... Bauru: USC, 2004. (1 CDROM).
MARQUEZINE, M. C. Formação de profissionais/professores de educação especial – deficiência mental e Curso de Pós-Graduação Lato Sensu: um estudo de caso. 2006. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Programa de Pós-graduação em Educação, Marília, 2006.
MULLER T. M. P.; GLAT, R. Uma professora muito especial: questões atuais de educação especial. Viveiros de Castro, 1999.
VIANA, Inez Maria Milhome, TERRA, Welma Alegna. A importância da formação continuada do professor da educação básica na função de coordenador pedagógico. Universidade Federal de Goiânia, 2012.
WENGZYNSKI, C. D.; TOZETTO, S. S. A formação continuada face as suas contribuições para a docência. In: SEMINÁRIO ANPED SUL, 9., 2012, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: Anped, 2012. p. 1-15. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/2107/513. Acesso em: 9 out. 202