SIGNS OF BAPTISM OF CHARACTERS IN LITERARY GENRES (LEGENDS, POPULAR TALES AND FOLKLORES) IN THE DEVELOPMENT OF LITERACY AND LITERACY IN DEAF CHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24065/rsi.v2i1.2570

Keywords:

Legends, Folklore, Neologism, Libras, Literacy, Deaf People

Abstract

With the advancement of the rights of the deaf and the recognition of their language, Lei Libras – Law 10.436/2002 (BRASIL, 2002), interest in research in the educational area aimed at them was noticeably growing, with the purpose of establishing effective methods for achieve their education, guaranteeing them immediate and future opportunities. The research focuses on teaching and learning through literary genres (legends, folk tales and folklores) for Deaf students, contributing to advances in knowledge of the needs for (re)constructions and adjustments necessary for their academic achievement and the use of regional signs of local culture. Its objective is to produce bilingual and immaterial material of Legends, Popular and Folktales in the development of Literacy and Literacy for Deaf Children. The methodology used was carried out through bibliographic and descriptive research with a qualitative and exploratory approach. Succeeded by collecting theoretical information through literature searches in books and/or chapters, scientific articles, Blog, YouTube, websites, in ​​deafness, Linguistics, and other related areas. Existing legendary and folkloric characters from the category (Legends, Popular Tales and Folklore) with identifying signs and their existing stories are used, plus the creation of new identifying signs that do not exist in Brazilian territory with the use of Hand Configuration and other parameters to facilitate the handling of Libras grammatical units in the given sign correctly, in accordance with the linguistic arguments of the authors Quadros and Karnopp (2004) that the non-manual components guides them to reproduce them correctly in the narrative of popular tales, legends and folklore in Libras with the product as a reading and entertainment base.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ramon Dias de Araújo , Instituto Nacional de Educação de Surdos

Mestrando do Curso de Mestrado Profissional de Educação Bilíngue do INES. Professor Substituto da Disciplina: Libras no DFCRH/INES.

Ana Regina e Souza Campello, Instituto Nacional de Educação de Surdos

Doutora em Educação. Professora da Graduação e Pós-Graduação (Curso de Mestrado Profissional de Educação Bilíngue do INES) e Coordenadora e Líder do GP: Instrução de Libras como L1 e L2.

References

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe Sobre A Língua Brasileira De Sinais - Libras e dá outras providências. Presidência da República. Brasília: DF. 2002. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: mar. 2023.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Presidência da República. Brasília. DF. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: mar. 2022.

CAMPELLO, Ana Regina e Souza. Juventude e Cultura Surda. Revista Artes de Educar. UERJ: Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/24888. Acesso em: abr. 2023.

CAPOVILLA, Fernando Cesar et al. Dicionário Trilíngue de Língua de Sinais Brasileira -Libras. Volume 1 e 2. São Paulo: EdUSP, 2001.

CHIOFI, L. C.; OLIVEIRA, M. R. F. O uso das tecnologias educacionais como ferramenta didática no processo de ensino e aprendizagem. Anais da III Jornada de Didática: desafios para a Docência e II Seminário de Pesquisa do CEMAD. Londrina: PR. 2014. Disponível em: https://www.uel.br/eventos/jornadadidatica/pages/arquivos/III%20Jornada%20de%20Didatica%20-%20Desafios%20para%20a%20Docencia%20e%20II%20Seminario%20de%20Pesquisa%20do%20CEMAD/O%20USO%20DAS%20TECNOLOGIAS%20EDUCACIONAIS%20COMO%20FERRAMENTA.pdf. Acesso em: maio 2023.

KARNOPP, Lodenir Becker. Literatura Surda. Texto base do Curso de Letras Libras. CCE: UFSC. Florianópolis, 2008. Disponível em: https://www.libras.ufsc.br/colecaoLetrasLibras/eixoFormacaoEspecifica/literaturaVisual/assets/369/Literatura_Surda_Texto-Base.pdf. Acesso em: abr. 2023.

KARNOPP, Lodenir Becker. Produções culturais de surdos: análise da literatura surda. Cadernos de Educação. FaE/PPGE/UFPel. Pelotas n. 36, p. 155 - 174, maio/agosto, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/1605/1488. Acesso em: abr. 2023.

KARNOPP, Lodenir; QUADROS, Ronice. Educação infantil para surdos. In: ROMAN, Eurilda Dias; STEYER, Vivian Edite (Org.). A criança de 0 a 6 anos e a educação infantil: um retrato multifacetado. Canoas, 2001, p. 214-230. Disponível em: https://cultura-sorda.org/wp-content/uploads/2015/03/Karnopp_Muller_EducaC3A7ao_infantil_surdos_cero_seis_anos_2001.pdf. Acesso em: abr. 2023.

LACERDA, Naziozênio Antonio. O Gênero Textual Lenda: Fantasiando a Imaginação de Alunos em Processo de Alfabetização e Letramento. Anais do COGITE - Colóquio sobre Gêneros & Textos. 2015. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/ancogite/article/view/10934. Acesso em: abr. 2023.

QUADROS, Ronice Muller de; KARNOPP, L. Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

RANGEL, Gisele Monteiro Maciel. Heróis/Heroínas Surdos/as Brasileiros/as: busca de significados na comunidade surda gaúcha. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=4122647#:~:text=Esta%20tese%2C%20intitulada%2C%20Her%C3%B3is%2F,atrav%C3%A9s%20de%20feitos%20que%20se. Acesso em: abr. 2023.

RECH, Gabriele Cristine; SELL, Fabíola Sucupira Ferreira. Os sinais de nome atribuídos no contexto acadêmico: uma abordagem Antroponomástica. Revista Onomástica Desde América Latina, n.2, v.1, p. 67-82, jul./dez. 2020.

SALDANHA, Diana Maria Leite Lopes; AMARILHA, Marly. O ensino de literatura no curso de Pedagogia: uma presença necessária. Educar em Revista, v. 34, n. 72, p. 151-167, Curitiba, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/MJQvVRfwvSxHnvF49dJLBRd/?lang=pt. Acesso em: abr. 2023.

SANTOS, Santa Marli Pires dos. (Org.). A ludicidade como ciência. Petrópolis: Vozes, 2001.

SANTOS, Jossiane Soares. O lúdico na educação infantil. Anais da IV FIPED – Fórum Internacional de Pedagogia. Campina Grande/PB. REALIZE Editora, 2012. Disponível em: www.editorarealize.com.br/editora/anais/fiped/2012/ludico.pdf. Acesso em: abr. 2022.

SANTOS, Antônio Silveira Ribeiro dos. Folclore: Importância e Proteção Jurídica. Blog. 2000 e 2001. Disponível em: http://www.aultimaarcadenoe.com.br/folclore-importancia-juridica/. Acesso em: abr. 2023.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 474–492, dez. 2007. DOI: 10.1590/S1413-24782007000300007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/C58ZMt5JwnNGr5dMkrDDPTN. Acesso em: 2 abr. 2021.

SARTRE, Jean-Paul. ¿Qué es la literatura? 7. ed. Traducción de Aurora Bernárdez. Buenos Aires: Editorial Losada, 1981.

SOARES, Magda Becker; BATISTA, Antônio Augusto Gomes. Alfabetização e letramento: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, Coleção Alfabetização e Letramento, Belo Horizonte: MG. 2005. Disponível em: https://orientaeducacao.files.wordpress.com/2017/02/col-alf-let-01-alfabetizacao_letramento.pdf. Acesso em: mar. 2023.

SILVA, Cícero da; GONÇALVES, Adair Vieira. Principais vertentes dos estudos do letramento no Brasil. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/download/29164/26336/94134. Acesso em: abr. 2023.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3317710/mod_resource/content/2/A%20formacao%20social%20da%20mente.pdf. Acesso em: maio 2023.

Published

2024-02-29

How to Cite

Araújo , R. D. de ., & Campello, A. R. e S. . (2024). SIGNS OF BAPTISM OF CHARACTERS IN LITERARY GENRES (LEGENDS, POPULAR TALES AND FOLKLORES) IN THE DEVELOPMENT OF LITERACY AND LITERACY IN DEAF CHILDREN. Revista Saber Incluir, 2(1). https://doi.org/10.24065/rsi.v2i1.2570

Most read articles by the same author(s)